keskiviikko 25. huhtikuuta 2018

ADHD & ravinto

Kävin puhumassa eräälle Kuopion ADHD-vertaistukiryhmälle ravinnnon laadun parantamisesta. Annoin selkeitä askeleita sen toteuttamiseen ja muutamia reseptejä. Porukka kommentoi ja kyseli aktiivisesti. Meditaatiosta olen myöskin käynyt aikaisemmin puhumassa samalle ryhmälle. ADHD:n suhteen en ole mikään spesialisti enkä yritä esittää tietäväni siihen jotain parannuskeinoa vaan puhun terveyden parantamisesta yleisesti. 



En voi varmaksi sanoa, että jonkun tietyn ravintoaineen puutos aiheuttaa ADHD:ta tai ADD:ta, mutta joidenkin tutkimuksien mukaan näyttää siltä, että tällaisesta vaivasta kärsivän ihmisen elimistö käyttää erityisen paljon mm. magnesiumia, kaliumia ja B-vitamiineja. Sokerin käytön rajoittaminen on tärkeää ja säännöllinen syöminen. On hyvä välttää ns. tyhjiä kaloreita ja päivittää ruoka-aineita sellaisiin, jotka eivät sisällä pelkästään energiaa vaan myös laajasti eri ravintoaineita. Tämä on oleellista ihan mitä tahansa muutakin sairautta ja yleistä hyvinvointia ajatellen. Eikä tämä tarkoita sitä, että mausta pitäisi tinkiä vaan oikeanlaisilla resepteillä saadaan terveellisestäkin ruoasta maistuvaa. Uusiin asioihin totuttelu vaatii toki aikaa. Kaikkea ei tarvitse muuttaa kerralla. Ruokavalion lisäksi tärkeitä asioita aivojen tasapainoiselle toiminnalle ovat liikunta, riittävä uni ja meditaatio.

Minut voi tilata puhumaan näistä asioista mille tahansa porukalle. Luennoilla on tieteellinen pohja ja jos en johonkin kysymykseen osaa vastata, niin sanon suoraan sen.  Lisätietoa löytyy osoitteesta kuntofix.fi tai voit myös laittaa suoraan sähköpostia: holopainen.reino@gmail.com tai soittaa 045-8637721.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti