keskiviikko 21. helmikuuta 2018

Aivot & ravinto

13.2.2018 Pidin Kaavilla hengitysyhdistyksen tilaamana luennon, jonka pääteemana oli aivojen toimintaan vaikuttava ruokavalio ja liikunta. Yleisössä oli 36 senioria, jotka kyselivät ja kommentoivat aktiivisesti. Olen iloinen siitä, että pääsin jakamaan tällaista tietoa ja että yhdistyskin oli tilaisuuteen tyytyväinen!




 

Ydinaiheita luennolta:

1. Uusien taitojen ja asioiden opetteleminen pitää aivot virkeänä. Liikunta on tärkeää, mutta jos vanhalla iällä ei enää kunto riitä uusien fyysisten taitojen opetteluun, niin kirjojen lukeminenkin toimii.

2. Uni on erittäin tärkeää aivojen toiminnalle, sillä nukkuessa aivot poistavat niihin kertyneitä jäteaineita ja jäsentelevät päivän tapahtumia. On nähty, että Alzheimerin taudin riski nousee jos nukkuu liian vähän.

3. Ravinnossa on tärkeää kiinnittää huomiota laatuun ja ettei mistään ravintoaineista tule puutoksia. Vaikka rasvan käyttöä kehotetaan rajoittamaan, niin aivoille se on tärkeää. Etenkin pehmeä sellainen ja sitä monien ruokavaliossa on harmillisen vähän. Sokeria taas saattaa olla paljon. Vaikka sokeri toimiikin energiana aivoille, niin liikasaanti helposti myös haittaa aivojen toimintaa.


Jos haluat minut luennoimaan johonkin tilaisuuteen, niin laita sähköpostia: holopainen.reino@gmail.com tai soita 045-8637721.

Lisätietoa löytyy myös osoitteesta kuntofix.fi


lauantai 17. helmikuuta 2018

Juttelua lisäravinteista ja ravinnon laadusta

perjantai 9. helmikuuta 2018

Makutestissä mangoinen soijarahka

Makutestissä Russian Standard Vodka