sunnuntai 26. tammikuuta 2014

5 virhettä, jotka voivat estää lihaskasvun

1. Liian vähän kaloreita. Aloittelijan on mahdollista pudottaa painoa ja kasvattaa lihaksia yhtäaikaa, mutta mitä pitempään on harjoitellut, niin sitä enemmän joutuu keskittymään jompaan kumpaan asiaan. Lihaskasvu vaatii sopivan määrän ylimääräistä energiaa. Jos kulutat 2500 kaloria ja syöt saman verran, niin mistä elimistö saa energiaa lihasten kasvatukseen kun kaikki saatu energia kulutetaan muihin toimintoihin? Kannattaa kokeilla vaikkapa noin +500 kaloria yli kulutuksen. Jokaisella aineenvaihdunta toimii eri tavalla, joten testaile miten paljon voit lisätä ennen kuin maha alkaa kasvamaan liikaa. Millekään sikabulkille ei mielestäni kannata ruveta, jossa samalla läskiäkin kertyy huomattavasti lihasten lisäksi. Joudut kuitenkin sitten sen läskin jossain vaiheessa laihduttamaan pois. Järkevintä on nostaa painoa maltillisesti pitkällä ajanjaksolla, mutta se vaatii toki enemmän kärsivällisyyttä. Ruokahalu kyllä kasvaa luonnostaakin treenaamisen myötä, mutta jos tuntuu, ettei paino nouse, niin sitten voi olla hyvä laskea kaloreita ja makroja. Pakollista laskeminen ei kuitenkaan ole.

2. Liian vähän proteiinia ja vääränlainen ateriarytmi. Sekasyöjällä ei varmastikaan proteiinista ole puutetta, mutta kasvissyöjän kannattaa tähän asiaan kiinnittää huomiota. On hyvä suunnitella mistä lähteistä sitä ottaa ja miten saannin ajoittaa. Proteiini koostuu aminohapoista ja eri ruoka-aineissa on hieman erilaisia aminohappoprofiileja. Kasviksissa ei ole yhtä laajasti aminohappoja kuin eläintuotteissa, joten sen takia kannattaa käyttää laajasti erilaisia protskun lähteitä. Proteiinia tulee saada tasaisesti päivän aikana ja erityisesti treenin jälkeen.

Tutkimusten mukaan harjoituksen aikana ja sen jälkeen kehossa on päällä sellainen tila, että ravinnosta saatava energia ja rakennusaineet käytetään erityisen tehokkaasti vahvistamaan lihaksia verrattuna siihen jos ne syödään vaikka kolmea tuntia myöhemmin. Proteiinin vaikutus lihaskasvuun on siis suurin heti treenin jälkeen. Tämän takia monet urheilijat juovat treenin päälle palautusjuoman ja syövät kiinteän aterian hieman myöhemmin, koska silloin ei tarvitse kiirehtiä salilta syömään. Mitään muuta taikaa näissä proteiinijuomissa ei ole eikä sellaista ole pakko käyttää jos vaikka treenaat kotona ja pääset heti harjoittelun jälkeen syömään ruokaa. Treenin jälkeen on syytä proteiinin lisäksi syödä myös hiilihydraatteja, mutta rasvan saanti kannattaa tässä ajankohdassa pitää pienenä, koska se hidastaa ravinnon sulamista. Muuna ajankohtana päivästä sitäkin voi toki olla. Palautuminen käynnistetään siis heti treenin jälkeen, mutta lihakset kasvavat levossa joten sen vuoksi muillakin aterioilla tulee proteiinia olla.

Treenin aikanakin voi lihaskasvua ajatellen olla hyvä ottaa aminohappoja (BCAA tai EAA) ja hiilihydraatteja veteen sekoitettuna. Nämä tuovat lisää tehoa suoritukseen varsinkin jos treeni on pitkä.

Urheilijan, joka haluaa lihasmassaa ja toisaalta pitää kehon rasvamäärän pienenä, kannattaa syödä tasaisesti 4-6 kertaa päivän aikana. Tällöin aineenvaihdunta pysyy tehokkaasti käynnissä, mutta ei kuitenkaan tarvitse olla koko ajan syömässä. Liian usein syöminenkään ei ole hyväksi, sillä proteininisynteesi tapahtuu parhaiten kun aterioiden välissä on useampi tunti aikaa ja myöskin ruoansulatus ennättää hieman rauhoittua. Hampaiden kannaltakaan ei ole hyvä jos vähän väliä laittaa jotain suuhun. Ateriamäärään vaikuttaa se miten paljon kaloreita ruokavaliossasi on. Jos joudut syömään isoja määriä ruokaa, niin ne on helpompi jakaa tuolle kuudelle aterialle kun taas vähemmän syövälle neljä ateriaa varmasti riittää hyvin. Tässä pitää siis löytää itselle sopiva rytmi.

3. Pään seinään hakkaaminen. Jos olet treenannut monta vuotta samalla systeemillä ja mitään ei tapahdu, niin silloin se ei vain yksinkertaisesti toimi vaikka se jollakulla muulla toimisikin. Jotain on muutettava. Joko treeniä, syömistä tai molempia. Etenkin treeniohjelmaa tulee vaihdella tasaisin väliajoin, sillä keho tottuu samanlaiseen rasitukseen. Ihmiset jäävät usein roikkumaan asioihin, jotka joskus aikaisemmin ovat toimineet. Itsekin olen niin välillä tehnyt. Missä tahansa asiassa sinun tulee ensin kokeilla sitä minkä pitäisi toimia ja jos se ei toimi, niin sitten sitä minkä ei pitäisi toimia. Joskus kun testailin pätkäpaastoa, niin pelkäsin, että menetän lihasmassaa kun olen puolet päivästä syömättä, mutta sitä tulikin itseasiassa lisää.

4. Liian vähän kasviksia. Usko tai älä, mutta myös tämä on oleellinen asia. Gorillat kasvavat isoiksi kasveja syömällä. Kasvikset edistävät ruoansulatusta ja näin ollen lihaskasvuun tarvittavien ravinteiden imeytymistä. Kasvikset sisältävät laajasti vitamiineja, kivennäisaineita ja tärkeitä entsyymejä. Ne estävät sinua sairastumasta, jolloin treenipäiviäkään ei mene hukkaan. Vihreät kasvikset auttavat myös kehoa puhdistumaan. Keho priorisoi jätteiden poiston lihaskasvun edelle, joten jos haluat saada lihakset kehittymään, niin pidä keho puhtaana.


5. Et valmista itse aterioita. Kuulostaa niin yksinkertaiselta, mutta monilla juuri tämä asia menee pieleen. Rytmi ja säännönmukaisuus ovat päätekijöitä missä tahansa kehityksessä. Sinun pitää valmistaa ateriat itse ja mitä tarkemmin syöt päivittäin/viikottain samoja ruokia, niin sitä paremmin voit seurata kehitystäsi ja sitten tarvittaessa muuttaa jotain. Voit valmistaa päivän ateriat valmiiksi odottamaan edellisenä iltana, jolloin sinulle ei tule sellaista tilannetta, että joutuisit antautumaan roskaruoalle kun ei ole mitään valmiina työpäivän jälkeen. Kuljeta töihin mukana rasiassa omat safkat ja ota kylään mukaan omat ateriat. Toki voit käydä joskus työpaikan tai koulun ruokalassa syömässä, mutta kasaa tällöinkin suunnitelman mukainen ateria. Syöntiin on aina valmistauduttava etukäteen!  Et voi lähteä mihinkään reissuun tietämättä mistä saat ruokaa. Sellaista tilannetta ei saa tulla, että syönpähän nyt edes jotain kuten vaikka nugettirasian pahimpaan nälkään tai jäätelön. Ympäröi kotona itsesi terveellisillä vaihtoehdoilla. Katso, että pakastimessa ja kaapissa on aina jotain ruokavalioosi sopivaa. Suunnitelmallisuuden ei ole tarkoitus lisätä stressiä vaan vähentää sitä. Kun sinulla on selkeä suunnitelma mitä viikon aikana syöt, niin sinun ei tarvitse sitä joka päivä ajatella.

Jos tarvitset valmennusapua ruokavalion ja liikuntaohjelman suunnittelussa, niin kurkkaa tänne!


sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Terveysuutiset 2010 - 2013

Toivottavasti olette tykänneet teksteistäni ja mukava nähdä kun kommenttejakin on silloin tällöin tullut. Seuraan myös aika ajoin noita "piditkö?" nappuloita, joten merkkaa sinne mitkä aiheet ovat olleet kiinnostavia.

Katsastetaanpas tällä kertaa mitä olemme oppineet tässä viimeisen kahden tai kolmen vuoden aikana ravitsemusmaailmasta. Viimeisten viiden vuoden aikana superfoodeja ja luonnollista luomuruokaa on nostettu pinnalle dokumenttien ja erilaisten terveysgurujen toimesta. Elintarviketeollisuutta ja ravitsemussuosituksia on kritisoitu kovalla kädellä. Monet tahot ovat näitä myös puolustaneet, mutta ihmiset ovat silti muuttaneet paljon aikaisempia tottumuksiaan ja jotkut kertovat parantuneensa jopa syövästä ruokavaliota muuttamalla. Olli Posti on puhunut MS-taudin voittamisestaan ruokavaliolla. Veganismi ja kasvisruokailu on myös vahvasti nostanut päätään ravitsemusmaailmassa.

Onhan näistä terveysasioista puhuttu iän kaiken, mutta nyt viime vuosina julkisuus aiheiden ympärillä on lisääntynyt. Itse aloin kiinnostumaan syvällisemmin alastani silloin kun perustin tämän blogin. Aloitin aluksi kirjoittamaan lähinnä itseäni varten, mutta ajattelin, että kun tekstejä kirjoittaa julkisesti, niin on isompi motivaatio tarkastaa asioiden todenperäisyys. Ensimmäisen blogikirjoitukseni aihe oli rasvasota eli mitkä rasvat ovat hyviä ja mitkä pahoja. Innostus tämän aiheen tutkimiseen tuli monista mediakeskusteluista. Karppaus ja vähärasvainen ruokavalio taistelevat johtoasemasta. Johtopaikkaan yrittää kiilata myös villiruokadieetti, joka hyväksyy niin vähärasvaisen kuin -hiilarisenkin näkemyksen kunhan syödään luomua ja mielellään raakana.

Lue tästä rasvasotaa käsittelevä tekstini

Olet mitä syöt!

Rasvakeskustelu, karppaus ja Antti Heikkilä ovat olleet voimakkaasti pinnalla viimeisimmät vuodet. Heikkilä julkaisi Diapeteksen hoito ruokavaliolla nimisen kirjan muistaakseni 2008. Ihmiset ostivat jossain vaiheessa voita niin sekopäisesti, että se oli välillä kaupan hyllyiltä loppu.  En ymmärrä mihin sitä voita niin paljon muka voi mennä? Kauhovatko ihmiset sitä lusikalla suoraan suuhun? Itsekin käytän voita, mutta yksi paketti riittää monta viikkoa. Leivän syönti myös vähentyi radikaalisti karppauksen myötä, mutta nyt nämä molemmat asiat ovat tasaantuneet eikä karppausinto ole enää ihmisillä niin vahvana.

Suomalaisten karppausinto hiipumassa

Rasvaan liittyen yksi iso väittelyn kohde on rypsiöljy ja oliiviöljy. On paljon muitakin kasviöljyjä, mutta jostain syystä nämä ovat olleen mielenkiinnon kohteena. Kirjoitin aiheesta ja vertailin kumpiko öljy näistä sitten olisi parempi vaihtoehto:

Rypsiöljy vs. oliiviöljy 

2010 julkaistu Robert O. Youngin innoittama "pH-ihme" kirja on tuonut näkökulmaa tähän hapan-emäs näkemykseen. Sanotaan, että kehon pH-tasapainolla on suuri merkitys terveydelle. Tämän kirjan todenperäisyyden ja tieteellisyyden suhteen kannattaa kuitenkin olla skeptinen. Melkein kaikkien sairauksien sanotaan johtuvan liian happamasta kehosta. Tätä pH-asiaa olen käsittelyt lyhyesti parissa kirjoituksessa. Netissä puhutaan, että ruokasoodan emäksinen vaikutus voisi parantaa jopa syövän. Yritin etsiä aiheesta tutkimustietoa.

Ruokasooda voi parantaa syövän

Ruokasoodan vaikutus suorituskykyyn

Lisäaineista on ollut paljon juttua ja monien makeutusaineiden sanotaan johtavan jopa pahemmin ylipainoon kuin itse sokerin vaikka kaloreita on vähemmän. Sanotaan, että ne saattavat lisätä monien sairauksien riskiä isoina määrinä ja yhteisvaikutuksista ei ole mitään tietoa. Tässä muutama kirjoitus, joissa olen aihetta käsitellyt. Bentsoehappoa ainakin kannattaa tarkkailla lasten kohdalla, koska turvallisen saannin yläraja ylittyy helposti.

Lisäaineet: Aromimyrkky ja aspartappaja

Lisäaineet: Nitraatit ja nitriitit

Lisäaineet: Fosfaattimyrkky

Lisäaineet: Bentsoehappo ja natriumbentsoaatti

Vegetarismi ja veganismi on myös tuotu pinnalle. Tähän villiruokakäsitteeseen kun nämä kuuluvat vahvasti. Veganismin ja nimenomaan raaka sellaisen sanotaan parantavan kaikki taudit. Sinänsä nämäkään eivät todellakaan ole mitään uusia juttuja, mutta nyt mediassa on paljon ollut pinnalla lihansyönnin moraaliset ja terveydelliset asiat. Se miten lihaa kasvatetaan, tuotetaan jne. Docventures käynnisti lihaton lokakuu kampanjan, johon ilmeisesti osallistui tuhansia ihmisiä. Sitä en tiedä miten moni on tämän lihattoman kuukauden lopulta toteuttanut, mutta on hyvä asia, että niin moni ihminen on saatu asiasta kiinnostumaan. Olen itsekin kokeillut olla jonkun aikaa vegetaristi ja myös jonkun aikaa täysin vegaanikin, mutta kroppa sanoi minulle, että se haluaa ravintoa myös eläinkunnasta. Lihan käyttöä pyrin kuitenkin rajoittamaan.

Docventures ja lihaton lokakuu

Miksi ryhtyä vegetaristiksi?

Entä ovatko ravintolisät terveellisiä? Ei ole kovin pitkä aika siitä kun ravintolisiä ei suositeltu hoitomuotona, mutta nyt lääkäritkin ovat alkaneet niitä suosittelemaan ja olen huomannut, että sairaaloissa annetaan vanhuksille kalsiumia ja joitakin muita ravintolisiä. Tohtori Tolonen on ollut paljon äänessä näiden ravintolisien puolesta ja julkaissut 2003 kirjan nimeltä Tolosen terveysoppi. Samaan aikaan kun synteettiset valmisteet ovat lisääntyneet, niin superfoodien markkinointi on lisääntynyt. Kumpiko sitten on parempi vaihtoehto vai olisikö hyvä käyttää molempia?

Lue totuus vitamiinivalmisteista

Totuus rasvanpolttajista

Tässä kirjoitus lisäravinteista, jotka on todettu vaarallisiksi

Kirjoittelin myös blogin alkuaikoina homeesta. Homehtuneen ruoan syömisesti on myös uutisoitu ja tämäkin on tärkeä aihe pitää mielessä


Tietyt gurut terveysmaailmassa ovat pysyneet vuosikausia pinnalla, mutta myös uusia blogeja ja youtube-kanavia sikiää kuin sieniä sateella. Tämä on todella hyvä asia sillä tiedon kerääminen muuttuu koko ajan helpommaksi. Toisaalta tämä voi saada maallikon pään pyörälle sillä mitä näkemystä sadoista pitäisi uskoa? Sanoisin silti, että lukekaa, ihmetelkää ja kyselkää. Lukekaa ehdottomasti minun blogiani, mutta myös kaikkia muita mielenkiintoisia sivustoja ja kuunnelkaa mielenkiintoisia guruja. Voin sanoa olevani vasta viimeiset viisi vuotta kunnolla syventyneenä terveysasioihin ja voi olla, että jotkut asiat mitä nyt olen kirjoittanut eivät enää vuoden päästä näytäkään samalta. Eli blogi ja aiheet kehittyvät. David Wolfe sanoi, että hänen kiinnostuksensa ravintoasioihin lähti avokadosta ja appelsiinista. Jostain se alkusysäys lähtee ja sitten vaan haalimaan lisää tietoa, mutta kun luet artikkeleita, niin muista pysyä terveellä tavalla skeptisenä, koska paljon epäpätevää tietoakin netissä on.