keskiviikko 29. elokuuta 2012

Negatiiviset kalorit - Kuluta energiaa syömällä?

Oletko kuullut puhuttavan siitä, että koska jäätelö on kylmää, niin elimistö kuluttaa enemmän energiaa sen lämmittämiseen ja sulattamiseen kuin mitä siinä on kaloreita. Eli se ei lihota? Tämä ei ole jäätelön kohdalla totta, mutta itseasiassa ajatus sinänsä ei ole väärä.

On olemassa ruokia joiden sulattamiseen elimistö kuluttaa enemmän kaloreita kuin mitä ruoka sisältää. Näitä kutsutaan negatiivisiksi kaloreiksi. Tällaiset ruoat ovat tärkeitä laihduttajille. Kaikenlaiset vihreät kasvikset, hedelmät ja pähkinät listataan kuuluvaksi negatiivisiin kaloreihin. Näin ainakin väittää vuonna 1999 kirjoitettu negatiiviset kalorit dieettikirja nimeltään Foods that Cause You to Lose Weight: The Negative Calorie Effect. Laitoin otsikkoon kysymysmerkin, koska tämä aihe on osittain ristiriitainen.

Selleri on hyvin kevyt ruoka-aine ja sisältää vajaat 10 kaloria. Elimistö kuitenkin kuluttaa sen sulattamiseen
30 kaloria jolloin 20 kaloria jää yli. Kätevää, eikö totta? Selleri on tosin mielestäni todella pahan makuista. Mutta tämä pätee muihinkin vihreisiin kasviksiin.

Jos voidaan listata joitakin ruoka-aineita, joita ruokavaliossa saa olla vaikka joka aterialla, niin ne ovat juuri näitä yllä mainittuja asioita kuten salaattia. Lehtisalaattia saa syödä aika ison annoksen ilman, että siitä kaloreita kertyy kovinkaan paljoa. Tällaiset salaatit ja vihreät ruoat yleensä ovat muutenkin ravintopitoisia ja terveellisiä.

Negatiiviset kalorit ovat ehkä huuhaata, mutta ajatuksena ne auttavat tekemään parempia valintoja ruokavalion suhteen. Tästä on hyötyä laihduttajille kun miettii laadukkaita vaihtoehtoja.
Negatiiviset kalorit ajattelussa on myös se hyvä, että mahdollisimman vähässä energiamäärässä on paljon ravinteita. Se onkin yksi nyrkkisääntö laadukkaita ruokia miettiessä. Roskaruoassa on vähän ravinteita, mutta valtavia määriä tyhjiä kaloreita. Tyhjät kalorit vaikuttavat sitten tottakai lihomiseen.

Kaikenlaiset kasvikset ja hedelmätkin lasketaan negatiivisiin kaloreihin vaikka on hyvä muistaa, että hedelmissäkin voi olla paljon fruktoosia eli hedelmäsokeria. Puoli kiloa kasviksia päivässä on kuitenkin hyvä suositus pitää mielessä!