sunnuntai 10. kesäkuuta 2012

Ruokavallankumous

Katselin hyvän asian ohjelmaa nimeltään Jamie Oliverin ruokavallankumous. Siitä lähti pyörimään ajatuksia tätä blogikirjoitusta varten ja tarkoitus puhua hieman ruoan laadusta.

Oliverin ohjelmassa ajatuksena on pitää mm. kouluruoka samanlaisena kuin ennenkin, mutta muuttaa siinä olevat ainekset laadukkaammiksi. Eli ruoka olisi mahdollisimman vähän käsiteltyä ja se tehtäisiin itse. Tässä ohjelmassa ollaan ilmeisesti Amerikassa. On myös toinen samanlainen ohjelma nimeltään Jamie Oliverin kouluruoka, jossa ollaan Englannissa. Kummassakin ohjelmassa on samanlainen ajatus. Oliver on puhunut myös sikojen kasvatuksesta ja kaikenlaisesta terveysruokaan liittyvästä.

On aika hullua nähdä, että amerikkalaisessa koulussa käytettiin sokerilla makeutettua maitoa. Eikä se välttämättä ollut edes valkoista vaan värjättyä kaikenlisäksi. Tutkimusten mukaan lapset juovat mieluummin makeutettua maitoa kuin tavallista ja luonnollistahan se on, että lapsille makea maistuu. Suomessa ei onneksi ihan noin pahalla mallilla kouluruoka ole, mutta parantamisen varaa siinäkin on. Ongelmahan koulu- ja laitosruoassa on se, että se pyritään tekemään mahdollisimman halvalla. Se on ymmärrettävää, mutta silloin raaka-aineet eivät ole laadukkaimmasta päästä. Nykyään pitää myös vältellä sokeria, suolaa ja rasvaa, niin kaikki hyvä viedään syömisestä pois. Jotenkin tuntuu nurinkuriselta, että juuri niitä asioita mitä kehoa haluaa ei saisi syödä. Ruokaan joudutaan sitten lisäämään makeutusaineita ja muita lisäaineita, että se mauton mössö saadaan syömäkelpoiseksi. Se on tottakai selkeää, että ihmiset liikkuvat nykyään vähemmän mitä luonnossa tulisi liikuttua ja sen takia energiansaantia pitää rajoittaa, mutta kyllä näitä kehon mielitekoja pitää myös kuunnella, koska yleensä siihen on joku syytä miksi sinun tekee mieli jotain tiettyä ruokaa. Huonolaatuinen einesruoka saattaa tosin sekoittaa näitä kehon viestejä ja lisäaineet voivat saada sinut syömään enemmän mitä tarvitsisi. On jotain näyttöä, että ainakin natriumglutamaatti voi edistää lihomista.

Värjättyjä sekamuroja.
Ammattikokeilta kannattaa kysyä mikä on laadukasta ruokaa. Kokit saattavat tietää asiasta enemmän kuin ravitsemusterapeutit ja vastaavat asiantuntijat. Heillä on hyvä näkemys siitä miltä laadukkaat ruoka-ainekset maistuvat ja miten ne toimivat aterioissa. Vaikka heillä ei olisi yhtä hyvää käsitystä ravintoarvoista, niin usein se tuoreempi ja maistuvampi ruoka on myös terveellisempää. Erilaiset värit ruoassa myös houkuttelevat luonnostaan meitä, koska värit viestivät ravinteista. Aisteja tosin sekoittaa se, että eineksissä käytetään hyvin paljon keinotekoisia väraineita. Kasvisosastolla kannattaa kuitenkin seurata aisteja ja käyttää aterioissa paljon erilaisia värejä.

Siihen on todennäköisesti joku syy jos sinun tekee mieli grilliruokaa tai jäätelöä tai suklaata. Eli näitä mielitekoja kannattaa kuunnella, mutta se mihin tulee kiinnittää huomiota on niiden ruokien laatu. Eli kun sinun tekee mieli suklaata, niin osta mahdollisimman tummaa sellaista ja jos se kaipaa enemmän makeutta, niin voit dipata niitä suklaapaloja hunajaan. Näin ollen siinä herkussa on sokerin lisäksi enemmän ravintoaineita kuin maitosuklaassa tai valkosuklaassa. Myös hedelmät tyydyttävät hyvin makeanhimoa ja saat niistäkin sen sokerin lisäksi vitamiineja ja kivennäisaineita, jolloin keho tulee paljon nopeammin kylläiseksikin. Olli Posti on puhunut todella paljon tästä ravinnon laadusta ja mielitekojen kuuntelemisesta. Kehon tekee mieli niitä ruokia mihin se on oppinut. Eli ei sinun tee mieli parsakaalia jos et ole sitä koskaan syönyt. Tämän takia keholle pitää opettaa uusia asioita ja kuunnella sitten miten se muutoksiin reagoi. Hampurilainenkin voi olla terveellinen kun sen valmistaa itse.