tiistai 24. tammikuuta 2012

Verenpainetta alentavat ruoat

Kaikkein merkittävin vaikutus verenpaineeseen on suolalla. Valmiit mikroruoat, makkarat, pekoni ja mausteseokset sisältävät usein paljon suolaa. Omatekoiseen ruokaan sitä ei ole aina pakko lisätä vaikka se makua antaakin. Suola lisää myös nesteen tarvetta. Sitä saa kyllä käyttää, mutta määrä kannattaa pitää pienenä; enintään teelusikka päivässä lisättyä suolaa on hyvä muistisääntö. Kokonaan sitä ei ruokavaliosta kannata poistaa, koska elimistö tarvitsee sitä, mutta nimenomaan silloin jos verenpaine on koholla, sen käyttöä kannattaa rajoittaa.

Lehtiselleriä ja sen siemeniä on perinteisesti käytetty koholla olevaan verenpaineeseen, koska se poistaa elimistöstä nesteitä. Sellerin vaikuttava aine rentouttaa verisuonien sileää lihaskudosta. Tämä laajentaa suonia ja helpottaa veren virtausta. Selleri on siltään aika pahan makuista omasta mielestäni, että sitä kannattaa lisätä jonkun ruoan sekaan.

Valkosipulissa on monia ainesosia, jotka alentavat verenpainetta. Valkosipulista on tehty tutkimuksia joiden mukaan 1-2 kynttä laskee päivässä yläpainetta keskimäärin 7,7 mmHg ja alapainetta 5 mmHg. Teho on paras, kun nautit valkosipulin sellaisenaan tuoreena jos saat sen vaan menemään alas. Valkosipuli on muutenkin terveellinen sen sisältämien antioksidanttien vuoksi. Jostain olen myös kuullut, että aikoinaan pyramideja rakentaneille ihmisille olisi annettu valkosipulia energiaksi ja paremman terveyden toivossa. Tällä on tosin myös bakteereita tuhoavia ominaisuuksia ja se voi olla hyvä flunssaa ajatellen, mutta joka päivä tätä ei siitä syystä kannata käyttää.

Magnesium ilmeisesti auttaa pitämään verenpaineen alhaisena. Magnesium on muutenkin tärkeä sydämen toiminnalle ja se on parhaimpia henkivakuutuksia mitä ruoasta voi saada. Magnesiumia saa aika monesta paikasta, mutta jos verenpaine on koholla niin sen käyttöä lisäravinteena voi kokeilla. Yksi hyvä luonnollinen lähde sille on tumma/raaka suklaa ja kaakao. Kaakaon on tutkimuksissa havaittu alentavan verenpainetta ja siihen voi olla syynä muitakin rauhoittavia ainesosia. Vaikutus on toki vaatimattomampi kuin lääkkeillä.

Kalsium yhdessä magnesiumin kanssa auttaa laskemaan verenpainetta ja myös kaliumista voi olla hyötyä. Kalkkia saa maidosta, mutta myös monista tumman vihreistä kasviksista ja tätäkin voi mahdollisesti ottaa tablettina mikäli maitotuotteita et halua tai pysty käyttämään.

Näiden lisäksi kannattaa kokeilla mausteisia ruokia. Curry ja kurkuma muun muassa sisältävät paljon terveysvaikutuksia ja voivat alentaa verenpainetta. Mausteista olenkin kirjoittanut erillisen jutun.

Kannattaa myös rajoittaa alkoholin käyttöä ja tupakointia. Nämä ovat ehkä itsestäänselvä asia, mutta silti tärkeä mainita.

Kannattaa yrittää hoitaa verenpainetta ensin ruokavaliomuutoksilla ja jos ne eivät auta, niin sitten lääkkeillä.

Lähteet

lauantai 7. tammikuuta 2012

Alkoholin vaikutukset kuntoilijalle ja urheilijalle

Uusi vuosi on alkanut ja juhlat juhlittu. Nyt alkaakin jouluherkkujen sulatuskausi. Tässä kirjoituksessa keskityn hieman alkoholiin ja sen vaikutuksiin elimistössä.

Ensinnäkin tietysti hyvät asiat. Pieninä määrinä alkoholi voi olla terveellistä. Tänä vuonna julkaistu Espanjalainen tukimus sanoo, että kohtuullinen viinin juominen alentaa sydänsairauksien, syövän ja diapeteksen riskiä! Jossain maissa kuuluu ihan kulttuuriinkin nauttia lasillinen punaviiniä illassa ja sen sanotaan pidentävän elinikää. Parin lasillisen jälkeen terveysvaikutukset kuitenkin kääntyvät päinvastoin eli kun puhutaan kohtuukäytöstä, niin se on hyvin vähäisiä määriä alkoholia. Alkoholissa on sellainenkin hyvä puoli, että se auttaa ruoassa olevia ravintoaineita imeytymään paremmin. Eli kun otat oluen tai viinaryypyn aterian yhteydessä, niin ruoka sulaa ja imeytyy paremmin. Ryyppyiltana tulee usein syötyä vaan grillipihvejä ja pitsaa, mutta kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan myös vihanneksia, marjoja ja hedelmiäkin. Voi olla hyvä ottaa myös monivitamiinipilleri. Nämä vitamiinit ja kivennäisaineet ehkäisevät krapulaakin jossain määrin. Jotkut terveysintoilijat tekevät myös ns. tinktuuroita, joissa sekoitetaan vaikka pakuriteetä alkoholiin. Alkoholi toimii säilöntäaineena ja kun otat tätä tinktuuraa muutaman tipan, niin alkoholi auttaa myös niitä ravintoaineita imeytymään kehoon paremmin.

Alkoholin haittavaikutuksista voisi kirjoittaa melkomoisen listan, mutta tässä sen vaikutuksia liikuntaan: Jos haluat laihduttaa, niin alkoholi vaikeuttaa sitä. Se sisältää suuria määriä energiaa ja sen sisältämä hiiva aiheuttaa turvotusta ja onhan se isoina määrinä myrkyllinen aine elimistölle, josta pitää päästä eroon. Kuntoileminen ei kannata krapulaisena, koska elimistö haluaa silloin puhdistua. Jos haluat kasvattaa lihasta, niin alkoholi vaikeuttaa sitä, koska se laskee testosteronitasoja. Alkoholi nostaa elimistön leptiinitasoja, joka estää rasvan palamista. Ryyppääminen huonontaa myös unen laatua ja huonosta nukkumisestahan seuraakin sitten kaikenlaista ikävää.

Kevyt juominen voi tehostaa seuraavan päivän treeniä, koska se rentouttaa illalla lihakset, mutta jos sinulla on krapula, niin pysyttele silloin kotona. Hermosto käy silloin ylikierroksilla ja keho on puhdistavassa tilassa. Sen pitää antaa rauhassa palautua ja poistaa myrkyt.

Hormonitoiminnalla saattaa kestää viikko palautua yhden päivän ryyppäyksestä. No ei tämä ole tarkka aika, mutta kyllä sen tuntee. Joillakin ihmisillä saattaa olla tapana käydä salillakin samaisena päivänä kun illalla on ryyppäjäiset. Silloin on ns. lupa ottaa kun on rehkinyt. Salin vaikutukset menevät ainakin osittain hukkaan. On mahdollista, että kun miehillä testosteronitasot laskevat alkoholin takia, niin elimistö alkaa paikata sitä estrogeenillä. Se voi olla yksi syy kaljamahan syntyyn ja kyllähän muutenkin alkoholistin fysiikka muuttuu omituiseksi. Maha on paksu ja raajat ohuet.

Loppuun sanottakoon, että jos muutaman kerran vuodessa juopottelet humalaan asti, niin ei se ole maailmanloppu. Itsellänikin on paheena käyttää alkoholia silloin tällöin illanvietoissa. En juo yksin. Seurajuomana mielestäni alkoholi toimii hyvin, koska se tuo sosiaalisemman olon. Elimistö osaa kyllä alkoholin pilkkoa ja poistaa elimistöstä, mutta joka viikonloppu sitä ei kannata litkiä jos jotain tavoitteita liikunnan suhteen on. Sanotaankin, että viina on viisasten juoma. Siinä pitää aina muistaa kohtuus ja vaikka viinissä on antioksidantteja, niin niiden saanille on paljon parempiakin lähteitä kuten marjat.

Lähteet: