sunnuntai 24. heinäkuuta 2011

Mausta ruoka hyvin, niin tulet terveemmäksi

Monesti mausteita ajatellaan vain makuina tai väreinä, mutta ne ovat yrttikasveja, joilla on myös monenlaisia terveysominaisuuksia. Eli  maun lisäksi myös terveysnäkökulmasta ruokaa kannattaa maustaa monipuolisesti. Curry on sellainen mauste, jota kannattaa lisätä vaikka joka ruokaan. Se sisältää yleensä ainakin kurkumaa, juustokuminaa, korianteria ja mustapippuria. Joskus mukana voi olla myös chiliä, mutta jos sitä ei ole, niin curry ei ole tulista. Silloin sitä voi heittää ruokaan reilusti.

Chicken curry
Kurkumaa käytetään paljon Intiassa ja se antaa ruoalle mukavan keltaisen värin. Kurkuma auttaa parantamaan vastuskykyä, torjumaan flunssaa, syöpää ja allergioita. Joidenkin tutkimuksien mukaan se ehkäisee myös syöpää ja estää riisissä olevan arseenin haitallisia vaikutuksia. Riisin mukaan olisi aina hyvä heittää hieman kurkumaa. Siitä tulee silloin myös jännittävämmän näköistä kun se muuttuu keltaiseksi. Kurkumalla on myös tulehdusta alentavia ominaisuuksia ja sitä käytetään ruoan lisäksi myös kosmetiikassa ihoa hoitavana aineena. Se valittiin vuoden 2010 rohdoskasviksi.

Juustokumina edistää ruoansulatusta ja siinä on luontaista magnesiumia. Se hoitaa myös ohutsuolta, joten siitä voi olla apua laktoosi- ja viljaongelmista kärsiville.  

Korianteri edistää myös ruoansulatusta ja poistaa suolistokaasuja.

Pippuri tehostaa aineenvaihduntaa ja voi näin ollen auttaa painonhallinnassa. Mustapippuri tehostaa myös kurkuman syövän vastaista vaikutusta, joten näitä voi olla hyvä käyttää yhdessä. Haittapuolena on, että se saattaa lisätä tulehdusta elimistössä, joten sitä ei kannata ihan joka ruokaan lisätä.

Oregano on hyvä perusmauste kastikkeisiin ja etenkin pitsan päälle. Ravintolassa kannattaa aina lisätä oreganoa pitsan päälle, sillä se sisältää runsaasti antioksidantteja ja tällaisella pienellä kikalla saat pitsasta hieman terveellisemmän.

Chili ja tuliset mausteet tunnetusti tehostavat lämmöntuottoa ja aineenvaihduntaa. Laihduttajalle voi olla tämän takia hyväksi lisätä tulisia mausteita ruokaan ja tulisuudesta voi olla hyötyä myös flunssan hoidossa. Moni on varmasti huomannut, että nuhainen nenä aukeaa äkkiä kun syö tulista ruokaa!

Mausteiden monipuolinen käyttö tekee myös suolan vähentämisestä helpompaa. Ravitsemussuosituksissakin olisi hyvä painottaa mausteiden käyttöä.


Lähteet
Youtube Olli Posti maustehyllyllä
Indian spices for healthy heart - an overview. Intia 2010
Health benefits of herbs and spices: the past, the present, the future. Australia 2006
http://www.terveysinfo.fi/uutiset/artikkeli_lue/1002
http://www.turmeric.co.in/turmeric_ayurvedic_use.htm
http://infernochili.net/index.php?page=chili-terveys

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti